Support van Sofie
Technische partner voor ondernemers
Support van Sofie
Technische partner voor ondernemers

Céline De Roeck is een ervaren lanceerstrateeg met een duidelijke missie: elke ondernemer verliefd laten worden op verkopen. Ze helpt dienstverleners, kennisondernemers en coaches om verkopen even plezant te maken als het helpen van klanten.
Haar aanpak? Cyclisch verkopen. In bepaalde periodes ligt de focus volledig op klanten, terwijl andere periodes volledig in het teken staan van sales. Lanceren is volgens Céline dan ook dé manier om te verkopen als ondernemer.

Céline geeft al geruime tijd gratis webinars en online workshops om mensen warm te maken voor haar aanbod. Ze weet precies welke e-mails ze vooraf wil versturen, wat er na het webinar moet gebeuren en welke verkoopstrategieën ze wil toepassen. De systemen die ze oorspronkelijk had opgezet werkten prima, maar waren niet schaalbaar. Het was tijd om de manuele acties te elimineren en een evergreen funnel op te bouwen.

Céline De Roeck waarvoor het automated webinar werd opgezet
Foto door Anneli Marinovich Photography
  • Tools: ActiveCampaign, Webinargeek, Calendly, Zapier
  • Soort aanbod: Gratis automated webinar met tijdelijk vervolgaanbod
  • Van idee tot online: 2 maanden
  • Link: Gratis lanceerworkshop

Over het Automated webinar project

De eerste stap in het project was een analyse van de bestaande funnels: hoe werken ze nu, welke wensen zijn er, en hoe kan een nieuwe opzet eruitzien?
Tijdens een online bespreking werden de bevindingen en vragen besproken, waarna het plan voor de nieuwe funnels werd uitgewerkt. Het was belangrijk dat iedereen op dezelfde lijn zat voordat de implementatie begon.

Toen alles helemaal duidelijk was, begon ik met het opzetten van de nieuwe funnels, rekening houdend met alle wensen en eisen.
Na de opzet werd de werking van de funnels aan Céline en haar OBM toegelicht. Ik legde uit hoe de funnels waren opgebouwd, welke scenario’s in overweging waren genomen, en welke aanpassingen in de toekomst nodig zouden kunnen zijn.
Voordat de automatisaties live gingen, werden nog enkele laatste puntjes op de i gezet.

Tot slot zijn bij de eerste webinars de werking van de funnels opgevolgd, en waar nodig werden laatste aanpassingen gedaan om de kinderziektes er uit te halen.

Over de automatisatie

De automatisatie bestaat uit verschillende onderdelen:

Overzicht van een automatisatie van de automated webinar

Vroeger moest Céline telkens handmatig de data in alle e-mails aanpassen. Dat is nu verleden tijd, want deze worden automatisch ingevuld. Het webinar kan hierdoor eenvoudig van datum, dag en tijdstip wisselen, zonder extra werk.
Daarnaast verzamelen we nu automatisch wat meer gegevens uit Webinargeek zodat deze in latere automatisaties gebruikt kunnen worden.

Céline wil de opvolgmail direct na het webinar versturen met haar e-mailmarketing tool. Slim! Maar daardoor moest tot nu toe iemand handmatig de live kijkers één voor één opzoeken en een tag geven tijdens het webinar.
Nu is dit geautomatiseerd. Zo weten alle tools direct wie live aanwezig was en wie niet. Daardoor kan ze nu sneller een gepersonaliseerd mailtje sturen op basis van het kijkgedrag.
En doordat de mails vanuit ActiveCampaign verstuurd worden, heeft Céline toegang tot meer gedetailleerde statistieken, wat de optimalisatie van haar funnel verder vergemakkelijkt.

De funnel is nu overzichtelijker en efficiënter geworden, met extra functionaliteiten die de klantreis nog persoonlijker maken.

Tot voor kort moest de funnel na elk webinar handmatig worden aangepast, bijvoorbeeld voor de geldigheidsduur van bonussen. Nu zijn de bonussen niet langer afhankelijk van een specifieke tijd, maar van het moment waarop de klant het webinar voor het eerst bekijkt en zijn daaropvolgende acties.
Na aankoop ontvangen klanten dus nog steeds direct toegang tot de juiste bonussen zonder bergen manueel werk. En de welkomstmail is nu extra persoonlijk met meer informatie over hun traject. Mocht Céline ooit van gedachten veranderen over de bonussen, dan zijn er maar een paar kliks nodig voor deze aanpassingen.

We houden nu ook meer gegevens bij in ActiveCampaign, zodat het in de toekomst eenvoudiger is om actieve leden op te volgen en klanten op elk moment hun vervolgtraject kunnen starten of pauzeren.

“Ik vind de betrokkenheid van Sofie echt de onderscheidende factor in deze samenwerking.
Haar meerwaarde is dat ze meedenkt over de best mogelijke oplossingen, de bestaande systemen in vraag durft te stellen voor betere alternatieven, en ook opvolgt of en hoe die oplossingen uiteindelijk werken.

Céline De Roeck

Enige zorg van Céline

Céline had al veel werk gedaan om de strategie te vinden die bij haar past. Tijdens een gesprek deelde ze haar huidige funnel, de elementen die behouden moesten blijven, en haar huidige frustraties. Het enige andere dat ze nog moest doen, was na de opzet de inhoud van alle e-mails nakijken en waar nodig aanpassen. En datgene wat ze het liefste doet: de strategie blijven testen en finetunen.

Welke impact heeft het project

Waar Céline haar workshop tot voor kort slechts één keer per kwartaal gaf vanwege het vele werk, kan ze deze nu wekelijks aanbieden.
De handmatige aanpassingen van de betaalpagina, het verwijderen van bonussen, en het aanpassen van kortingen zijn nu volledig geautomatiseerd. Klanten krijgen automatisch de bonussen waar ze recht op hebben, zonder dat hier nog handmatige stappen voor nodig zijn. Alleen wanneer ze haar strategie wil aanpassen, zijn er nog manuele wijzigingen nodig.

Inschrijfformulier automated webinar 1

Toch voelt, ondanks de automatisering, het proces nog steeds authentiek aan, omdat alle bonussen zijn gekoppeld aan de deelname van de workshop en niet aan een artificiële deadline.

“Sinds de samenwerking met Sofie, heb ik het technische luik écht volledig uit handen kunnen geven en kan ik weer focussen op wat ik wil bereiken met al die systemen.
Het zorgt bij mij voor veel rust, gewoon door er op te kunnen vertrouwen dat bepaalde dingen in orde zijn.

Echt héél heel dankbaar voor deze samenwerking!”

Céline De Roeck

Meer van deze klant

Dit was het eerste project dat ik uitvoerde als vaste technische partner van Céline. In de toekomst zullen we ook haar andere funnels optimaliseren.

Andere klantcases ​

Blijf op de hoogte van nieuwe voorbeelden