Vanaf 21 september 2024 moet webshop minstens twee leveringswijzen aanbieden
Hey ,
Even een snel mailtje in je inbox omdat dit misschien voor jou wel belangrijk is.
9 februari is er een wetswijziging doorgevoerd die webshops verplicht om minstens twee leveringswijzen aan te bieden voor Belgische klanten.
Even wat meer uitleg over hoe ik het begrepen heb:
Omdat dit de duurzaamheid van webshops zou verbeteren, hebben ze deze wet ingevoerd. Deze bepaalt dat elke webshop die in België levert minstens twee leveringswijzen voor goederen moet aanbieden. Je mag zelf kiezen wat die leveringswijzen zijn en welk tarief je hiervoor aanrekent. Denk aan thuislevering, in een pakjesautomaat, express levering voor een extra prijs, etc.. Of ophalen in een fysieke winkel een geldige leveringswijze is, is me onduidelijk.
Er zijn wel enkele uitzonderingen:
- je levert niet in België;
- je biedt geen enkele leveringsmethode aan, maar voorziet enkel de mogelijkheid om de bestelde goederen op te halen;
- je bedrijf is minder dan drie jaar oud;
- je producten rechtvaardigen slechts één bezorgmethode, bv. warme maaltijden, uitzonderlijk grote of zware bestellingen zoals meubels, goederen die confidentialiteit of persoonlijk contact bij levering vereisen en toestellen die ook geïnstalleerd moeten worden. Hierbij moet je de consument dan wel objectieve informatie verstrekken over de reden waarom er geen tweede leveringswijze aangeboden wordt.
Lieve groetjes, |
ps. Merci Jill van In Druk om mijn aandacht hierop te vestigen.
pps. Meer info vond ik bij Mijn tips & advies, Vandelanotte, Tips & Advies ondernemingsdatabank.