Hey ,
Vorige week nam ik de trein naar Amsterdam om van ActiveCampaign zelf te leren hoe je nu juist met hun tool moet werken. Ik deel graag enkele (algemene) dingen die me bijgebleven zijn.
Algemene lessen
Er waren vier algemene regels die telkens weer aangehaald werden waar ik helemaal achter sta:
- Denk na vooraleer je iets gaat opzetten. Denk na wat je er mee wil bereiken en hoe je het wil gaan gebruiken.
- Hou het simpel.
- Denk na over de customer experience. Maak het zo aangenaam mogelijk voor je klant. Segmentatie en automations zijn hier de sleutel.
- Hou je systemen schoon. Net zoals je huis, hebben je systemen ook regelmatig ook een grote schoonmaak nodig.
Jan Everts vatte het goed samen met volgende quote:
“Het maakt niet uit hoe je het inricht, maar volg je eigen regels.”
Jan deelde ook nog enkele dingen die hij ontdekte over hoe je kan vermijden dat je mails in spam belanden:
- Geef afbeeldingen altijd een alternate tekst. Zo wordt je betrouwbaarder beschouwd.
- Social media knoppen worden amper aangeklikt in e-mails en je beland er vaker door in spam. Dus je kan ze beter weglaten.
Tot slot gaven ze ook de tip mee om toch telefoonnummers te verzamelen. Ook als je het niet gaat gebruiken om hen te contacteren. De telefoonnummers kunnen handig zijn als je een lookalike segment wil maken voor Meta advertenties. Wanneer mensen hun e-mailadres veranderd is, maar het telefoonnummer gebleven is, kan Meta de persoon alsnog terug vinden.
Specifieke ActiveCampaign lessen
Omdat jij ActiveCampaign gebruikt, deel ik met jou ook graag tool specifieke dingen die me bijgebleven zijn.
Wat me vooral opviel is dat ActiveCampaign zelf niet exact aangeeft hoe je met de tool moet werken. Ze hebben veel mogelijkheden voorzien met de lijsten, tags, custom fields, automations triggers en actions etc. Maar je kan er zelf mee bouwen waar jij nood aan hebt.
De lesgever zelf vergeleek lijsten, tags en custom fields met mensen lokaliseren. De lijsten zijn het adres van het huis, de tags zijn de kamer waar de persoon zich in bevind, en de custom fields zijn de plek in de kamer.
Mogelijke lijsten die ze zelf voorstellen zijn:
- Algemene nieuwsbrieven
- Klanten
- Productupdates
- Taalvoorkeur
Verder zien ze zelf drie type tags:
- Customer tags
- Information tags
- Interest tags
En voor de Custom fields ontdekte ik dat je een standaard waarde kan invullen. Dus wanneer iemand zijn voornaam niet in het systeem in geraakt, dan zal de standaard waarde in de plaats gebruikt worden.
Tot voor kort raadde ActiveCampaign altijd aan om een Master Contact List te hebben. Dit was zodat je ze toch nog kon bereiken wanneer ze zicht uitgeschreven hadden van een lijst. Al niet helemaal GDPR ok volgens mij. Maar sinds de update dat je de mails uit automations in één overzicht kan managen, is een Master Contact List volgens hen nu niet meer nodig. Je kan per automation nu instellen van welke lijst mensen zich uitschrijven, waardoor ze zich van de juiste lijst uitschrijven.
Tot slot leerde ik nog enkele dingen over automations:
- Labels van automations worden belangrijker bij de toekomstige reports
- Wanneer je met goals werkt, zijn verschillende automations niet persé nodig om een eerste mail te sturen. Wanneer je als voorwaarde “has received notification 1” gebuikt bij de goal, kan je meerdere automations vermeiden.
- Delete nooit zomaar een wachtstap. Zet hem eerder op 5 minuten. Want anders zullen mensen in de wachtstap ook uit de automation gedelete worden en niet verder gaan.
- Transaction mails, waarvoor mensen niet persé actief moeten zijn op lijst en waarbij ze niet kunnen uitschrijven, zijn mogelijk via Postmark.
Wat neem jij mee uit deze e-mail?
Lieve groetjes, |