IT maatwerk voor solopreneurs

Haaave you met this tool?

I suggest we play a little game I like to call… ⁠
“Haaave you met this Tool?”⁠

Volledige geïnspireerd op How I met your mother (grote fan hier) stel ik voor om nu en dan een spelletje te spelen. Dat klein spelletje noem ik graag “Haaave you met this tool?”⁠

Bij HIMYM spelen ze dit spelletje wanneer het weer tijd is dat iemand nieuwe mensen/potentiële matches leert kennen. ⁠
Bij deze variant wil ik je niet romantisch matchen, maar jou misschien wel matchen aan de ideale tool voor jou.⁠

En ja, ik heb al een lijstje van 312 tools, dus ik kan jullie wel even bezighouden. 😁⁠

Uit welke categorie zou jij graag meer tools leren kennen?⁠
🎈 Website/webshop/plugins⁠
🎈 Online leren⁠
🎈 Betalingen⁠
🎈 Content management⁠
🎈 Communicatie⁠
🎈 Andere⁠

Lieve groetjes,⁠
Jouw tool wingwoman⁠


ABFGNPST


aText

aText bespaart je heel wat moeite om steeds weer dezelfde dingen op te zoeken en/of helemaal opnieuw uit te typen. Denk maar aan
🎈 BTW nummer
🎈 Website links
🎈 Kleurcodes
🎈 Rekeningnummer
🎈 E-mailtemplates
🎈 ga zo maar door

Met aText stel je zelf de shortcut in en de bijhorende tekst die jij opgeeft verschijnt (bijvoorbeeld ;btw om je volledige BTW nummer tevoorschijn te toveren 🧚‍♀️)

aText is gratis voor Windows en $4.99 voor Mac.
Ik kan in ieder geval niet meer zonder 😎

Bitwarden

Bitwarden is simpel gezegd een digitale kluis.

Wat kan je er allemaal in bewaren?

🎈 inloggegevens en wachtwoorden
🎈 Notities
🎈 Time-based One-Time Passwords voor two factor authentication
🎈 Bankkaartgegevens

Waarom wil je een digitale kluis gebruiken?

🎈 Je gegevens zit beveiligd achter een paswoord opgeslagen. Zonder jouw master paswoord kan niemand eraan.
🎈 Alle gegevens worden geëncrypteerd bewaard. Dat wil zeggen dat ze al je gegevens versleuteld opslagen. Dus moesten gegevens lekken, ben je er nog niets mee zonder sleutel.
🎈 Niet langer zoeken achter papieren of documenten waar je je gegevens hebt opgeslagen. Maar met één klik je paswoorden laten invullen door gebruik van extensies en apps.

Waarom zou je Bitwarden moeten gaan gebruiken?

🎈 Het is open-source. Dat wil zeggen dat de softwarecode openlijk toegankelijk. Iedereen kan vrij kijken hoe het programma werkt en dus ook nakijken of er niets louche met je gegevens gebeurt.
🎈 Ook bij de gratis versie van Bitwarden kan je je kluis raadplegen vanop verschillende soorten toestellen (computer, tablet, smartphone)

Enkel wanneer je graag wachtwoorden met meerdere mensen wil gaan delen zijn andere alternatieven eerder aangeraden.

Ik kan dus al lang niet meer zonder. En jij, gebruik jij al een paswoordmanager?

Figma

Figma is de ideale tool om over producten te brainstormen, te designen, te bouwen, kortom te maken.

In Figma kan je twee soorten files maken:

🎈 Een FigJam file is een online whiteboard waarop je vollop kan brainstormen.

🎈 Een Design file kan je de opgedane ideeën omzetten naar een prototype en finaal design.

Zelf benut ik nog niet de helft van wat je allemaal kan doen met Figma. Maar ik gebruik het vooral om flows te visualiseren:

🎈 Een visueel overzicht van al je processen. Hierin kan je zo klein of groot gaan als je wilt. Van hoe je websites naar elkaar linken tot hoe je je van A tot Z helpt.

🎈 Mindmaps van hoe mijn Notion geordend is.

🎈 Boomstructuren om mijn giga formules in Notion zelf nog te begrijpen.

En het leukste van al: Als je enkel zelf toegang wilt hebben tot de files, kan je zo veel files maken als je zelf wilt.

Met welke tool maak jij visuele flows en mindmaps?

Forward email

Zelf omschrijven ze zich als ‘de enige open-source, gratis en privacy-eerste e-mail doorstuurservice’.

Met Forward Email kan ik mails van @vansofie.be of @supportvansofie.be in mijn eigen gekozen mailbox terecht laten komen.
Persoonlijk heb ik het ingesteld dat alle e-mails naar @supportvansofie.be naar één bepaalde inbox gaan. Voor het @vansofie.be heb ik het anders ingesteld. support@vansofie.be gaat naar inbox 1, fotografie@vansofie.be gaat naar inbox 2 en hallo@vansofie.be gaat naar inbox 3. Zo probeer ik mijn verschillende zaken gescheiden te houden.

Forward Email is dus ideaal voor mensen zoals ik die een hostingpakket hebben zonder mailbox. Enige vereiste is natuurlijk dat de domeinnaam die achter het @-teken staat, ook effectief in jouw bezit is.

Wil je er zelf mee aan de slag? Forward Email heeft een zeer duidelijk en uitgebreide FAQ waarin ze je stap voor stap uitleggen hoe je te werk gaat. Toch niet helemaal duidelijk, dan sta ik natuurlijk paraat. 😉

Ook nood aan een professioneler e-mailadres? Ga zeker eens een kijkje nemen op www.forwardemail.net.⁠

Google Analytics

Google Analytics is de tool die je inzichten geeft in je bezoekers:
🎈 Wie bezoekt je (ze geven je nog net geen naam 😆) Maar wel locatie, leeftijd, gender, taal
🎈 Van welke locatie krijg je bezoek
🎈 Welk toestel gebruikt je bezoeker
🎈 Hoe komen ze op je website terecht
🎈 Welke volgorde van pagina’s worden bezocht
🎈 …

En al die info kan je krijgen voor
🎈 Je website
🎈 Je mails
🎈 Je landingspagina’s
🎈 Je advertenties

En dat allemaal gratis en voor niks.

Nu alleen nog de tijd vinden om al die gegevens zelf te gaan analyseren en op te reageren. Want dat is waar het bij mij in ieder geval blijft haperen 😅
Gebruik jij Google Analytics al (intensief)?

Google Bedrijfsprofiel

Je Google bedrijfsprofiel (tot voor kort Google Mijn Bedrijf) is een gratis manier om nieuwe klanten jou te laten ontdekken. Want wanneer je je Bedrijfprofiel instelt, kan je in verschillende zoekopdrachten verschijnen:

🎈 Google zoeken
Verschijn bijna bovenaan bij zoekresultaten. Want bij het ingeven van een zoekterm, toont Google eerst de betaalde advertenties, daarna de beste resultaten van Google bedrijfprofielen op de kaart en daarna pas de organische zoekresultaten via SEO.

🎈 Google maps
Wanneer mensen in Google maps een bedrijf gaan zoeken, verschijn je mee op de kaart. Heb je een fysieke locatie verschijn je als stip op de kaart. Maar ook zonder fysieke locatie kan je verschijnen, want dan kan je hele regio’s aanduiden waarin je kan leveren.

Hoe zorg je nu dat Google je bedrijf graag laat zien?
🎈 Vul zo veel mogelijk gegevens in
🎈 Hou je gegevens regelmatig up to date
🎈 Post regelmatig (ja, je kan net zoals op instagram, posts delen op je bedrijfsprofiel)
🎈 Beantwoord zo snel mogelijk vragen die binnenkomen
🎈 Verzamel reviews

Maak je Google bedrijfsprofiel aan via de Google Bedrijfsprofielmanager via PC of via Google Maps op je smartphone.

Is jouw Google bedrijfsprofiel al opgezet?

Gravatar

Gravatar staat voor Globally Recognized Avatar. ⁠
Met deze dienst (van de makers van WordPress.com) kan je je avatar/profielfoto koppelen aan een openbaar e-mailadres. Deze profielfoto wordt dan door verschillende andere diensten gebruikt, denk maar aan WordPress, Hootsuite, Slack, maar ook Webinargeek.⁠

Hoe stel je dit nu in?⁠
Maak een account op WordPress.com (Je hoeft daarom geen website te maken). Ga daarna naar nl.gravatar.com en meld je aan. Vul de gegevens in die jij wilt die wereldwijd zichtbaar zijn.⁠
Zo verschijn jij weer wat persoonlijker op die volgende webinar die je zal volgen.⁠

Welke avatar ga jij instellen?⁠

Notion

Notion is zo uitgebreid, dat ik moeite heb om het te omschrijven. Gelukkig weet Wikipedia raad:
“Notion is software voor projectbeheer en het maken van aantekeningen. Notion is software die is ontworpen om leden van een bedrijf of organisatie te helpen bij het coördineren van deadlines, doelstellingen en opdrachten met het oog op efficiëntie en productiviteit.”

Zelf omschrijven ze het dan weer zo:
“Te veel tools? Te veel chaos? Met Notion staat al je werk op één plek. Notion is de beste manier om samen te werken. Voor desktop en mobiel. Probleemloze wiki-software. Beter gedeelde documenten. Oneindige flexibiliteit. Al je projecten opgevolgd.”

En eigenlijk is Notion mijn persoonlijke Wikipedia. Ik hou er verschillende dingen in bij:
🎈 Alle tools die ik tegenkom, wat ze doen, waarmee ze linken, welke info ik ervoor nodig heb, …
🎈 Alle info per project/klant waarmee ik werk. Zo moet ik je niet elke keer weer lastigvallen om opnieuw hetzelfde te vragen 😉 En het handigste van alles: jij kan als klant mee opvolgen en input geven.
🎈 Alle dingen die ik leer over ondernemen, tools en fotografie, allemaal verzameld per datum.
🎈 De producten die we thuis gebruiken gelinkt aan recepten, een boodschappenlijstje en een inventaris van de diepvries.

Maar de beste manier om te ontdekken wat Notion voor je kan betekenen, is zelf een gratis account aanmaken en er in beginnen spelen.

Gebruik jij Notion al?

Pondr

Pondr is ontwikkeld door het LUCA School of Arts. Deze tool is de ideale brainstorm tool wanneer je niet op het juiste woord komt. Je geeft namelijk een woord in, en Pondr geeft je een hele resem aan woorden die ongeveer hetzelfde betekenen of ermee geassocieerd kunnen worden.⁠

Bijvoorbeeld: Ik was onlangs op zoek naar een vergelijkbaar woord als rechterhand. Pondr zijn antwoord:⁠
🎈 Linkerhand⁠
🎈 Schrijven⁠
🎈 Hulp⁠
🎈 Handig⁠
🎈 Assistent⁠

Voilà, hulp en assistent, dat is waar ik naar zocht.⁠

Ook zin in woordinspiratie? Ga zeker eens een kijkje nemen op www.pondr.be.⁠

Prezi

Bij presentaties denken we allemaal automatisch aan PowerPoint. Of zo was het vroeger. Want nu denken we allemaal instant aan Canva. Beide hele goeie tools om statische presentaties te maken. Je leest het goed, statisch. Want buiten een filmpje of een gif die we er in steken is er niet veel animatie aan.

Met Prezi maak je presentaties waarbij je visueel echt ondersteund wordt. Het visuele wordt gebruikt om de relatie tussen je eigen content weer te geven. De structuur van jouw presentatie wordt duidelijk aan de hand van inzoomen op een bepaald gedeelte en weer verder gaan.
Moest deze warrige tekst niet duidelijk zijn, laat het filmpje van Prezibase dan voor zich spreken.

Kortom, wil je je publiek meer onderdompelen in de structuur van je presentatie? Bekijk dan zeker eens hoe Prezi jou hierbij kan helpen.

Smarterqueue

De tool wanneer je écht zo weinig mogelijk tijd in social media posts wil steken.
Bij Smarterqueue maak je een post (of een variatie aan posts door combinatie van teksten en foto’s), geef je deze één van je categorieën en geef je aan hoe vaak je deze wil laten terugkomen.
Daarna zal Smarterqueue zelf je posts inplannen volgens de planning per categorie die jij ingesteld hebt. Elke ochtend een quote, throwback thursday op donderdag en elke maandag een post gerelateerd aan één van je blogs? Alles kan.
En posts die jij ingesteld hebt als evergreen content, worden na posten terug achteraan de wachtrij toegevoegd. Hoe goed is dat?

Ook klaar om social media posts te gaan hergebruiken en je minder zorgen te hoeven maken om je feed? Bekijk dan zeker eens of Smarterqueue bij je past.

Toggl Track

Toggl Track is één van mijn meest gebruikte tools. Ik hou er niet alleen in bij hoe lang ik voor een bepaalde klant werk, maar ook wat ik juist in die tijd doe. En uiteraard hou ik ook bij hoe veel tijd ik besteed om aan mijn eigen bedrijf te werken.

Wat zijn nu de voordelen van Toggl:

🎈 Duidelijke rapportage van de gewerkte uren. Je kan dit bijvoorbeeld ook eenvoudig als bijlage bij de factuur naar je klanten sturen als je uren moet factureren.

🎈 Overzicht van hoe je je tijd gebruikt. Zo weet je direct waar optimalisaties kan doorvoeren.

🎈 Je kan het zowel via je browser, via een desktop app of via je smartphone als app gebruiken.

🎈 Het kan offline worden gebruikt.

Gebruik jij Toggle al? Welke ervaringen heb je ermee? Of gebruik je een andere tool voor je tijdregistratie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *