Technische partner voor ondernemers

Het geheime ingrediënt om succesvol te lanceren in 2024? Menselijke interactie

Persoonlijk lanceren en toch automatiseren – deel 1

“Hoe kan je lanceringen zowel automatiseren als personaliseren?”

Met die vraag kwam marketing mentor Julie Tamsin onlangs bij me aankloppen. Ik schreef er een bijdrage over voor haar digizine ‘Marketing & More’ (aanrader trouwens, schrijf je zeker in om de volgende editie te ontvangen). Deze blogreeks in 3 delen is daarop gebaseerd.

Lanceren anno 2024: balanceren tussen automatiseren en personaliseren

Weet je nog, een paar jaar geleden? Dat je jarig was, en dat bedrijven je dan een mailtje stuurden met felicitaties en een kortingscode? En dat je je als klant daardoor enorm speciaal voelde? Wel, die dagen zijn officieel voorbij. Want intussen zijn automatisaties enorm ingeburgerd. En de dingen waardoor we ons vroeger gezien en erkend voelden, die geven ons nu eerder het gevoel dat we een ‘nummer’ zijn.

Don’t get me wrong: ik ben en blijf grote fan van slim automatiseren. Maar wil je in 2024 nog succesvol lanceren? Dan kan dat volgens mij alleen maar door daarnaast volop in te zetten op persoonlijke connectie. In deze blog vertel ik je graag hoe die twee hand in hand kunnen gaan.

Lanceren personaliseren Support van Sofie door An epic view 1

1. Automatiseer al je routinetaken

De periode waarin je iets lanceert, is meestal beperkt in tijd. In de ideale wereld maak je zoveel mogelijk van die beschikbare tijd vrij om in interactie te gaan met je potentiële klanten. 

Hoe kan je dat doen? Door alle routinetaken die niets te maken hebben met interactie zoveel mogelijk te automatiseren:

  • Zorg ervoor dat al je communicatie voor de lancering op voorhand klaar staat. Lees: schrijf je mails en social media content op voorhand, en plan ze ook in voor publicatie.
  • Gaan klanten tijdens je lanceringsperiode over tot aankoop? Zorg ervoor dat hun onboarding zo vlot mogelijk verloopt. Geef ze bijvoorbeeld automatisch toegang tot de leeromgeving en zorg dat ze na aankoop automatisch een factuur ontvangen.

Door tools dit werk in jouw plaats te laten doen, komt er weer tijd vrij. Tijd die jij persoonlijk kunt besteden aan het voeren van gesprekken met potentiële klanten.

2. Zorg dat je bereikbaar bent voor vragen

Klanten zitten heel vaak nog met twijfels of vragen. Wil je graag dat ze inschrijven voor je online cursus of je product aankopen? Speel dan kort op de bal en zorg ervoor dat je aanspreekbaar en bereikbaar bent. En als het even kan, via verschillende kanalen. 

Want terwijl de ene potentiële klant vlot de weg vindt naar chatfunctie op je website, zal de ander liever een 1-op-1 videocall willen inplannen om z’n vragen aan je voor te leggen. En waar sommige mensen het leuk vinden om een voicebericht in te spreken op WhatsApp, zullen anderen het fijner vinden om een contactformulier invullen. Bekijk welke kanalen allemaal een optie zijn voor jou en biedt verschillende mogelijkheden aan om contact op te nemen. Belangrijk om in het achterhoofd te houden: maak de drempel voor mensen zo laag mogelijk.

3. Filter je meest warme leads en ga met hen in gesprek

Tijdens een lancering wil je geen tijd verdoen aan koude of lauwe leads, die amper interesse hebben in je aanbod. Liever focus je je in die periode op je meest warme leads.

“Ja maar Sofie, hoe weet ik dan wie dat zijn?”

Surprise: ook hier kunnen automatiseringen een ongelofelijke hulp zijn om je leads te filteren. 😇

  • Voorbeeld: Zorg dat mensen hun vragen droppen in een formulier. Jij kan op basis van hun input beslissen of je ze een videoboodschap stuurt of een gesprek laat inplannen
  • Voorbeeld: Stuur de mail met de uitnodiging om een videocall in te plannen enkel naar de personen die al eens op een link in je eerdere mails hebben geklikt. Zo voorkom je dat je agenda volloopt met afspraken met mensen die nog niet klaar zijn om aan te kopen.

4. Focus meer op helpen dan op verkopen

Vastberaden om van deze lancering een echt succes te maken? Probeer dan dit eens: toon oprecht interesse in je publiek. Vertrek vanuit een geïnteresseerde, helpende mindset in plaats van enkel maar te focussen op zoveel mogelijk verkopen. 

  • Vraag regelmatig eens waar potentiële klanten tegenaan lopen. Dat kan heel laagdrempelig en naturel: door de vraag te stellen in je nieuwsbrief of te reageren op hun socials.
  • Werk je met een webinar? Check in de statistieken wie het heeft bekeken of op de links heeft geklikt. Stuur hen daarna een persoonlijk berichtje. Vraag gewoon wat ze van je webinar of mails vinden, of zelfs gewoon hoe het met hen gaat, maar niet direct waarom ze niet hebben gekocht. Je vraagt iemand tenslotte ook eerst mee op date voor je een huwelijksaanzoek doet, toch? 😉

Persoonlijk lanceren en toch automatiseren: wil jij dat ook?

Super, daar kan ik jou als technisch VA bij helpen, en wel op deze manieren:

Zelf doen, met mij als hulplijn voor technische vragen?
Boek een IT-Helpdesk sessie

De technische kant van je lancering (deels) uitbesteden?
Plan een kennismakingsgesprek

Benieuwd naar de andere blogposts uit deze reeks?

Deel deze post

Inhoud

Andere artikels

Blijf op de hoogte van nieuwe posts